در معماری داخلی خانه های ایرانی، طراحی سقف همواره مورد توجه معماران ایرانی بوده است. به این ترتیب گچ کاری سقف برای جذابیت بیشتر در اکثر خانه های ایرانی وجود دارد. یکی از بهترین الگوهای گچ بری، گچ بری گلویی سقفی است. این نوع گچ کاری در طرح ها و اندازه های مختلف اجرا می شود. گچبری گلویی ابزار بسیار زیبایی است که سقف و دیوار را از هم جدا می کند و وجود آن زیبایی منحصر به فردی به خانه شما می بخشد.

 

الگوهای مختلف گچ بری گلویی سقف

گچبری گلویی سقفی انواع مختلفی دارد، اما در اینجا ما مهمترین و محبوب ترین آنها را داریم:

 

  • دندان موش
  • نور مخفی
  • ورساچه

می توانید از انواع گچبری گلویی سقفی در دکوراسیون و طراحی سقف سالن پذیرایی، اتاق خواب ها و البته گوشه های کار استفاده کنید. در حال حاضر گچ بری گلویی به دلیل فرآیند بسیار ساده گچ کاری در مدت زمان کوتاه با استقبال معماران و طراحان داخلی مواجه شده است.

نور مخفی گچبری گلویی سقف

نور مخفی گچبری گلویی سقفی به دلیل جذابیت و زیبایی که دارد توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده و طرفداران زیادی دارد. اخیراً این نوع طرح محبوب و کاربردی بود. زیرا نورپردازی می تواند زیبایی دیوارهای گچی را دو چندان کند و با درخشش خود بر روی طرح های سقف، همه را به خود جذب کند. اگرچه استفاده از نور مخفی از گچبری های گلویی سقفی با هزینه های اضافی و بالایی همراه است، اما ارزش زیبایی خانه شما را دارد.

همانطور که بیان شد از طرح ها و روش های رایج گچ کاری می توان به گچ کاری گلو اشاره کرد. این نوع گچ کاری طرح، ابعاد و انواع خاص خود را دارد که معمولاً در کنج کار استفاده می شود، یعنی سقف و دیوار را در محل اتصال جدا می کند.

ابزار گلویی که به آن ابزار حاشیه نیز می گویند در گچ کاری بسیار کاربرد دارد. عمدتا در مکان هایی مانند لبه دیوار، گوشه ها و کنج ها استفاده می شود.

در واقع گچ کاری گلویی زیبایی ایجاد می کند و چیزهایی را که نمی خواهیم ببینیم و اثر نهایی را می پوشاند، مثلاً درزهای سازه و دیوار را می پوشاند. از دیگر مزایای این نوع گچ کاری می توان به جلوگیری از ترک خوردن گوشه ها و لبه ها اشاره کرد.

به عنوان مثال در مورد سقف پذیرایی که زیبایی آن در منازل از اهمیت خاصی برخوردار است، اغلب از گچ بری گلویی استفاده می شود. از طرفی این نوع گچ کاری در ساختمان ها طرفداران زیادی برای تغییر دکوراسیون دارد و به راحتی می توان از آن در بازسازی خانه ها استفاده کرد. از دیگر مزایای این نوع گچبری استفاده از نقوش متناسب با فضا و سلیقه کارفرما می باشد.

انواع گچبری گلویی را می توان به دو دسته «پیش ساخته» و «دست ساز» تقسیم کرد.

گچبری گلویی پیش ساخته

می دانیم که در حرفه و هنر معماری، عناصر پیش ساخته روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می کنند و با روشن شدن مزیت های کلی آنها، جای خود را در هر یک از عناصر معماری و ساختمانی باز کرده و روز به روز عناصر جدیدی کشف می شوند.

گچ بری پیش ساخته یکی از موارد مربوط به توسعه مواد پیش ساخته است. نصب سریع و آسان همراه با هزینه معقول گچ کاری گلویی پیش ساخته، آن را به جایگزینی برای گچ کاری گلویی دستی تبدیل کرده است.

در کارگاه به کمک قالب مخصوص و متنوع، ابزار گلویی در مدل ها و ابعاد مختلف قالب گیری می شود. در این قالب ها از گچ، کناف و مفتول استفاده می شود و زمانی که قالب مورد نظر شکل و طرح ثابت خود را به دست آورد، از قالب خارج می شود. معمولا این گچ دو تا سه روز خشک می شود و آماده نصب می باشد.

نصب گچبری گلویی پیش ساخته نیز اصول خاص خود را دارد و استحکام آن تضمین شده است. با استفاده از پمپ باد، میخ و میخ کوب و چسب چوب نصب می شود.

گچ بری گلویی دستی

در این روش گچ کار ابزار گچ بری گلویی مورد نظر را با استفاده از گچ و ابزار کشویی در ابعاد و طرح مورد نظر اجرا می کند. همانطور که از نام آن پیداست، این یک روش دستی است که به راحتی یک روش از پیش ساخته نیست.

حال کمی در مورد گچبری دستی صحبت می کنیم.

گچبری دستی چیست؟

در این نوع گچ کاری دو چیز حرف اول را می زند، ابتدا گچ کار ماهر و سپس کیفیت گچ. در واقع گچبری دستی روش بسیار خوبی برای زیباسازی ساختمان های مسکونی است. اوج زیبایی این هنر را می‌توان در سر ستون‌ها و سرتاسر ستون‌ها و سقف‌ها با نقش‌های برجسته گچی در گذشته مشاهده کرد که بهترین گچ‌کاری دستی را نشان می‌دهد.

همانطور که گفتیم گچکار نقش اساسی دارد زیرا خودش گچ مورد نظر را تهیه می کند و تمام مراحل گچ کاری از ابتدا تا انتها بر عهده اوست.

در واقع، نسبت دقیقی از آب و گچ را مخلوط می کند تا خمیر نرمی به دست آید. و با استفاده از آن گچ کاری دستی انجام می دهد. قبل از اینکه گچ جامد شود، چارچوب کلی کار را شکل می دهد. و با ابزار مخصوص مجسمه سازی و گچ کاری این عمل انجام می شود.

چون گچ زود گیر و چکش خوار است، گچکار زمان زیادی برای ایجاد نقش و نگار روی آن ندارد. و قبل از سفت شدن گچ نیاز به انجام عملیات پیرایش و مدل سازی دارد.

از ابزار این کار می توان به دمبر، کاردک، بومخوار و نقاله اشاره کرد که به ایجاد نقش و نگار کمک می کند. اما باید در نظر گرفت که کار اصلی را یک هنرمند انجام می دهد.

ظرافت، دقت و زیبایی ایجاد شده با دست، گچ بری دستی را مانند سایر صنایع دستی، بسیار ارزشمند و گران کرده است، زیرا نقش کار دستی در هر کجا که باشد، ارزش کار را افزایش می دهد.

در این میان گچ کار هر چقدر هم زحمت کشیده باشد، اگر گچ از کیفیت خوبی برخوردار نباشد، تمام زحمات گچ کاری دستی او به هدر می رود و ممکن است هنرش از بین برود.

همانطور که زمان استفاده از گچ بری دستی بیشتر از گچ کاری پیش ساخته است، ارزش و نظم آن نیز بالاتر و بالاتر است. ضمناً در این نوع گچ کاری به گچکار دستمزد بیشتری داده می شود و قیمت نهایی کار نیز بیشتر است.