لاستیک سیلیکونی که به اختصار SR یا QR یا پلی سیلوکسان نامیده می شود، یک پلیمر انعطاف پذیر (الاستومر) است که مخلوطی از پلیمرهای معدنی آلی است که از پلیمریزاسیون حلقه باز کننده سیلان ها و سیلوکسان های مختلف به دست می آید. اگرچه آنها گران هستند، اما مقاومت قابل توجه در برابر حرارت آنها منجر به استفاده منحصر به فرد از این تایرها در کاربردهای دمای بالا می شود. زنجیره اصلی لاستیک سیلیکونی خطی با وزن مولکولی بالا است که از سیلیکون (Si) و اکسیژن (O) تشکیل شده و حاوی کربن نیست. لاستیک سیلیکونی نوعی الاستومر است، یعنی پلیمری انعطاف پذیر است، مشخصه اصلی این لاستیک انعطاف پذیری خوب آن در محدوده دمایی بسیار وسیع است.

لاستیک سیلیکونی نتیجه تلاش های شرکت های مختلف شیمیایی برای یافتن موادی است که می توانند در برابر دمای بسیار بالا مقاومت کنند. اولین سیلیکون الاستیک در سال 1947 برای مصرف انبوه در سراسر جهان آماده شد. در ابتدا، سیلیکون در وسایل نقلیه، حمل و نقل مواد غذایی، دارو، الکترونیک و کارکردهای ساختمان بسیار محبوب بود. با توجه به محدوده دمایی بسیار وسیع لاستیک سیلیکونی، امکان افزایش یا کاهش دما را فراهم می کند.

محصولات سیلیکونی مقاومت خوبی در برابر آب و هوا و مواد شیمیایی دارند و برای استفاده در فضای باز و صنعتی مناسب هستند. انواع مختلفی از ورق های سیلیکونی وجود دارد که هر کدام برای اهداف خاصی استفاده می شوند. البته در کنار لاستیک سیلیکونی، ورق های سیلیکونی و پارچه های سیلیکونی نیز تولید و عرضه می شود.

لاستیک های سیلیکونی درجات مختلفی دارد. لاستیک سیلیکونی در پروژه های بزرگ مانند جابجایی مواد غذایی و سازه ها استفاده می شود، چنین کاربردهایی نیاز به درجه خاصی از لاستیک دارند.

محصولات سیلیکونی در گریدهای تجاری و بازرگانی، مات و غیر شفاف و درجه FDA به بازار عرضه می شوند. گرید تجاری فرم استاندارد لاستیک سیلیکونی است. سایر گونه های تولید شده برای مصارف محدود و خاص در نظر گرفته شده اند.

مشخصات کلی لاستیک سیلیکونی

- قابل انعطاف
- عایق آب
- عایق رطوبتی
- عایق هوا
- ضد صدا
- مقاوم در برابر گرما
- مقاوم در برابر سرما
- مقاوم در برابر اسید
- مقاوم در برابر روغن (گریس)

این مشخصات در همه انواع لاستیک سیلیکونی صادق نیست و مقدار آن متفاوت است و مشخصات آن توسط سازنده هر سیلیکون توضیح داده شده است. برخی از لاستیک های سیلیکونی نیز برای مصارف بهداشتی (داروها، ظروف آشپزخانه، اسباب بازی های کودکان) تولید می شوند.

روش های پخت لاستیک سیلیکونی

در این لاستیک ها، اتصالات عرضی با استفاده از پراکسیدها یا با استفاده از گروه های انتهایی زنجیره ای فعال شده با وینیل ایجاد می شود. از نظر ولکانیزاسیون دو گروه لاستیک سیلیکونی وجود دارد:

- لاستیک های سخت شده با دمای بالا
این نوع لاستیک ها سخت و خمیری هستند و برای ایجاد اتصالات متقاطع علاوه بر سخت کننده (اتصال کننده) به گرما و فشار نیز نیاز است. عامل پخت نیز پراکسید است و از این لاستیک ها برای ریخته گری استفاده می شود.

- لاستیک ها در دمای اتاق و با وزن مولکولی کمتر نسبت به گروه اول ولکانیزه می شوند
این نوع لاستیک ها مایع هستند و فقط مواد پخت (اتصال دهنده) مانند مواد آلی- معدنی به لاستیک اضافه می شود تا درزهای متقاطع ایجاد شود. دسته های دیگری مانند لاستیک سیلیکون مایع، ترموست و غیره وجود دارد.

کاربرد لاستیک سیلیکونی

عایق‌های الکتریکی، درزگیرهای مقاوم در برابر حرارت، واشرها، حلقه‌های O-رینگ، خودرو، ماشین‌های مسابقه‌ای و کاربردهای هوافضا (مانند دستگاه‌های ضد یخ، صفحه‌نمایش‌ها و کاشی‌های مقاوم در برابر حرارت و کاربردهای مشابه که در آن دما مشکل است، به عنوان مثال، کل شاتل فضایی از کاشی سیلیکون بود)، مایع (سیال) هیدرولیک برای انتقال حرارت، روان کننده و گریس، صنایع پزشکی از جمله (در پستانک، سر و لوله، لوله های آزمایش شیشه ای، ظروف و دستگاه های انتقال خون، دریچه های قلب، لوله های انحراف آبسه مغزی، لوله های دفع ادرار و ساخت اندام پروتزهای مصنوعی و جراحی و زیبایی

تفاوت بین گرید عالی و گرید تجاری سیلیکون ها در قابلیت توسعه و کش آمدن آنها است. سیلیکون نیمه شفاف بسیار شبیه به سیلیکون تجاری است اما از نظر ظاهری سفید به نظر می رسد. این ظاهر نیمه شفاف برای ظرافت و زیبایی به خوبی کار می کند. درجه FDA معمولاً برای مهر و موم و بسته بندی مواد غذایی و داروهای مورد تایید سازمان غذا و دارو استفاده می شود. با وجود این تفاوت ها، همه دسته های سیلیکون لاستیکی از نظر کیفیت مناسب هستند.

در فروشگاه اینترنتی گاما صنعت فروش لاستیک سیلیکونی با کیفیت بالا صورت میگیرد. در این فروشگاه علاوه بر این محصول محصولات دیگری از جمله نخ نسوز گرافیتی نیز موجود می باشد. نخ نسوز یکی دیگر از محصولات صنعتی بسیار پرطرفدار در صنایع مختلف حساس به حرارت است. این نخ ها در مقایسه با نخ های معمولی مورد استفاده در کارخانجات نساجی و پوشاک از استحکام بسیار بالایی برخوردار بوده و حرارت بالا، سایش، فعل و انفعالات شیمیایی و فشار بالا را برای مدت طولانی تحمل می کنند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره نخ نسوز گرافیتی در گاما صنعت لینک زیر را کلیک کنید.

https://gamasanat.com/%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%81%DB%8C%D8%AA-%D8%AE%D8%A7%D9%84%D8%B5-%D9%88-%D9%86%D8%AE-%D9%86%D8%B3%D9%88%D8%B2-%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%81%DB%8C%D8%AA%DB%8C/