طناب نسوز (پکینگ نسوز) چیست؟ طناب نسوز (طناب مقاوم در برابر شعله) چه ویژگی هایی دارد؟ انواع پکینگ نسوز چیست؟ طناب مقاوم در برابر شعله در چه صنایعی کاربرد دارد؟ برخی از متداول ترین سوالاتی که قصد داریم در این قسمت به آنها پاسخ دهیم.

طناب نسوز چیست؟
طناب نسوز یا پکینگ نسوز همانطور که از نامش پیداست واشرهای نسوز (درزگیر) هستند که به منظور آب بندی و افزایش استحکام مکانیکی اطراف شفت و کاهش قابل توجه سایش بین قطعات به صورت بافته شده استفاده میگردند.

طناب های بافته از انواع الیاف مقاوم در برابر شعله، با مقاومت بالا در برابر دماهای بالا و توانایی تحمل و حفظ فشارهای وارده بر قطعات و همچنین عملکرد مثبت در اکثر محیط های اسیدی و قلیایی و همچنین خواص مکانیکی مطلوب با مقاومت در برابر کشش و سایش به محصولاتی پرکاربرد در بخش های مختلف صنعت تبدیل شده اند.

این محصولات که به نخ های نسوز (مقاوم در برابر شعله) نیز معروف هستند برای عایق کاری اجاق های گاز خانگی و صنعتی، آب بندی شومینه و کوره های گرمایشی، ساخت پکینگ نسوز، دوخت تجهیزات و البسه ضد شعله، تولید واشرهای حرارتی، ساخت درزهای انبساط و غیره استفاده می شود.

طناب نسوز بافته شده یا نخ مقاوم در برابر شعله برای موقعیت هایی که نیاز به انعطاف پذیری بیشتری دارند مناسب تر است. در مقابل، طناب های بافته شده دارای استحکام بالاتری خواهند بود. از سوی دیگر، اگرچه استفاده از طناب های نسوز با مقطع گرد بیشتر رایج است، اما در برخی موارد این محصولات با مقطع چهار گوش بافته می شوند.

در حالی که نخ نسوز با سطح مقطع گرد عمدتاً برای دوخت مواد و لباس‌های مقاوم در برابر شعله استفاده می‌شود، از طناب‌های بافته شده مربعی برای آب‌بندی قطعات و جلوگیری از ورود آب خنک‌کننده استفاده می‌شود.

اگرچه مشخصات دقیق هر یک از انواع مختلف طناب نسوز (مقاوم در برابر شعله) به نوع و تراکم الیاف استفاده شده در تولید آن بستگی دارد، اما موارد زیر را می توان در همه انواع نخ های نسوز مشترک در نظر گرفت:

  • قدرت قابل توجه
  • مقاومت در برابر دمای بالا و حفظ اثربخشی در شرایط مختلف آب و هوایی
  • توانایی تحمل و حفظ فشارهای وارده به قطعات
  • خواص مکانیکی مطلوب و مقاومت در برابر کشش و سایش
  • حفظ عملکرد مثبت در محیط های اسیدی و قلیایی و مقاومت در برابر خوردگی شیمیایی و زنگ زدگی
    در برخی موارد، خواص دی الکتریک الیاف مورد استفاده در ساخت طناب نسوز، امکان استفاده از آن را در زمینه عایق الکتریکی فراهم می کند.

انواع طناب نسوز عبارتند از:

  • طناب نسوز آزبست:
    محصولات ساخته شده از الیاف نسوز آزبست به دلیل تحمل حرارتی، استحکام، خواص شیمیایی، در هم تنیدگی و نفوذناپذیری قابل توجهشان، از اواخر قرن نوزدهم، از جمله پرمصرف ترین بازدارنده های آتش یا محصولات نسوز در صنعت بوده اند.

اما زمانی که مشخص شد گرد و غبار این الیاف برای سلامتی انسان و حفظ محیط زیست سمی و خطرناک است، استفاده از آن به طور گسترده ممنوع شد و محدود به مکان هایی شد که مستقیماً با مردم در تماس نبودند. زیرا ورود این گرد و غبار به دستگاه تنفسی می تواند منجر به بیماری های تنفسی مانند آزبستوز و سرطان ریه شود.

به دنبال این تصمیم، کارشناسان به استفاده از سایر الیاف مقاوم در برابر شعله که به دلیل خواص شبه آزبست غیر سمی هستند، روی آوردند. همچنین در صورت نیاز به استفاده از طناب آزبست، با آغشته کردن الیاف به مواد نسوز دیگر مانند گرافیت یا روغن سیلیکون، سعی در کنترل گرد و غبار سمی دارند.

  • طناب فایبر گلاس ضد حریق:
    الیاف فایبر گلاس یا الیاف شیشه ای قوی و مقاوم علاوه بر تحمل حرارتی بالا، ضریب هدایت حرارتی پایینی دارند که باعث شده در بسیاری از انواع طناب های نسوز (مقاوم در برابر شعله) استفاده شود.

از طرفی خواص شیمیایی فایبرگلاس آن را در برابر اکثر مواد اسیدی و قلیایی مقاوم می کند. طناب نسوز تولید شده از الیاف فایبر گلاس که دمای بالا تا 500 درجه سانتیگراد را تحمل می کند به دو صورت بافته شده و تابیده تولید می شود.

اگر انعطاف پذیری و چکش خواری طناب از اهمیت بالایی برخوردار باشد، این طناب با تابیدن یا ریسندگی فایبرگلاس تولید می شود، اما اگر استحکام آن اهمیت بیشتری داشته باشد، از روش بافت برای تولید طناب استفاده می شود.

در برخی موارد، این محصول با سیم های فلزی یا فولادی ضد زنگ به منظور بهبود مقاومت و تحمل حرارتی تقویت می شود. علاوه بر این، در شرایط خاصی که قطعات در معرض جرقه، مواد مذاب یا آلودگی سمی هستند، این سیم‌ها با لایه‌ای از لاستیک سیلیکونی پوشانده می‌شوند. در واقع می توان گفت که مزایای استفاده از فایبرگلاس در تولید نخ های ضد اشتعال باعث می شود که در تولید بسیاری از انواع طناب های نسوز (ضد اشتعال) استفاده شود.

  • طناب الیاف سرامیکی نسوز:
    تا به امروز در بین انواع مواد نسوز، الیاف سرامیکی به نام آلومینوسیلیکات دارای بیشترین مقاومت در برابر دماهای بالا بوده که مبنای استفاده از این الیاف در ساخت سرامیک طناب های الیافی بوده است. استفاده از الیاف سرامیکی در ساخت این طناب و تقویت آن با الیاف شیشه، طناب الیاف سرامیکی را در برابر شوک حرارتی مقاوم کرده است. دمای مطمئن برای استفاده طولانی مدت از این طناب به 1260 درجه سانتیگراد می رسد. از طرفی این محصول در برابر خوردگی و زنگ زدگی شیمیایی مقاوم بوده و یکی از گزینه های ایده آل برای عایق کاری در صنایع شیمیایی، پالایشگاه ها، کارخانه های فولاد، کارخانه های آلومینیوم و ... می باشد.
  • پکینگ نسوز تفلونی:
    پکینگ نسوز تفلون یا پکینگ تفلونی (PTFE) یکی از ساده ترین و قدیمی ترین انواع پکینگ (واشر) نسوز می باشد. همانطور که از نام آن پیداست این آببند یا واشر از تترا فلوئورواتیلن یا تفلون ساخته شده است که در دو نوع بسته بندی موجود می باشد. بسته بندی تفلون خالص و تفلون روغنی تولید می شود.
  1. واشر تفلون خالص: این واشر به طور کامل از الیاف تفلون خالص بافته شده و ضریب اصطکاک پایینی دارد.
  2. واشر تفلون روغنی: این واشر از الیاف تفلون آغشته به روغن سیلیکون بافته شده است.
  • پکینگ نسوز تفلون گرافیت:
    پکینگ نسوز تفلون-گرافیت یکی از آببندهای ترکیبی نسوز است که از الیاف تفلون آغشته به گرافیت ساخته شده است.
  • پکینگ آرامید نسوز:
    پکینگ نسوز آرامید (کولار) از گرانترین و با ارزش ترین انواع واشرهای نسوز محسوب می شوند که با توجه به کاربردهای متفاوت در انواع مختلفی تولید می شوند. با بررسی مهم ترین ویژگی های آستر آرامیدی می توان به مقاومت بالا در برابر سایش و کشش اشاره کرد.
  • پکینگ نسوز گرافیت خالص
    آسترهای نسوز گرافیت خالص از نخ (سیم) گرافیت منبسط شده با 99 درصد گرافیت خالص ساخته شده اند. وجود بافت داخلی سیم اینکونل با 70 درصد نیکل و سایر مواد افزودنی و همچنین بافت مورب پکینگ های نسوز گرافیتی خالص باعث افزایش خاصیت ارتجاعی این نوع اتصالات شده است.
  • پکینگ تفلون آرامید گرافیت نسوز
    این نوع آببند های (واشر) نسوز از ترکیب نخ تفلون گرافیت و آرامید بافته شده ساخته می شوند. در واقع پکینگ های ضد اشتعال گرافیتی تفلون آرامید یکی از مهم ترین و با ارزش ترین مواد نسوز محسوب می شوند که بر اساس ویژگی های منحصر به فرد خود در بسیاری از صنایع عمومی و خاص مورد استفاده قرار می گیرند.

پکینگ نسوز برای چه مواردی استفاده می شود؟

  • آببند حرارتی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی
  • عایق رطوبتی نیروگاه ها
  • آب بندی تاسیسات دریایی
  • آب بندی پمپ فشار قوی در صنعت گاز
  • درزگیر در صنعت برق
  • درزگیر درب فر
  • آببندی (مهر و موم) در صنایع ریخته گری
  • مهر و موم در صنایع فولاد
  • و بسیاری از صنایع خاص دیگر

در کنار طناب نسوز محصول دیگری به نام نوار نسوز هم وجود دارد که کمی در مورد آن صحبت می کنیم. نوار نسوز یکی از محصولاتی است که به دلیل عایق حرارتی خوب می توان از آن برای عایق برق در کارخانه های مختلف استفاده کرد.

نوار نسوز شباهت زیادی به پارچه نسوز دارد. نوارهای نسوز در سایزهای کوچکتر از 20 سانتی متر موجود می باشد. الیاف مختلفی در ساخت و تولید نوارهای نسوز استفاده می شود که برخی از مهم ترین و متداول ترین الیاف مورد استفاده برای تولید نوارهای نسوز  شامل الیاف سرامیکی، الیاف شیشه و الیاف آرامید می باشد.

فروشگاه اینترنتی گاما صنعت ارائه دهنده انواع محصولات نسوز در خدمت مشتریان محترم است. برای مشاهده اطلاعات بیشتر در مورد نوار نسوز لینک زیر را کلیک نمایید.

https://gamasanat.com/%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B1-%D9%86%D8%B3%D9%88%D8%B2/