در این مقاله ابتدا در مورد پنل ها در مانیتور استوک و ویژگی هر کدام از این پنل ها صحبت می کنیم. با بیان ویژگی ها تفاوت پنل ips و va برای کاربران مشخص می شود.

تکنولوژی پنل

همانطور که گفته شد، بهتر است ابتدا خودتان بفهمید که برای چه هدفی می خواهید مانیتور استوک را تهیه کنید. مانیتور ممکن است بهترین گزینه برای یک کاربر باشد، در حالی که ممکن است گزینه خوبی برای کاربر شما به نظر نرسد.

 

انواع تکنولوژی ساخت صفحه نمایش

به طور معمول ما با سه فناوری زیر در مانیتورهای استوک روبرو خواهیم بود:

- پنل TN (Twisted Nematic).
- پنل VA (تراز عمودی)
- پنل IPS (سوئیچینگ درون هواپیما)

 

اگر کاربری شما معمولی است، پنل TN گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. اما اگر شما یک طراح گرافیک هستید، به زاویه دید بالا و دقت رنگ بالا نیاز دارید. در این صورت بهتر است به دنبال مانیتوری با پنل IPS باشید. مانیتورهای دارای پنل IPS و VA رنگ ها را با دقت بسیار بالاتری نسبت به مانیتورهای دارای پنل TN نمایش می دهند. در مقابل، مانیتور با پنل TN زمان پاسخگویی سریع‌تری دارد، اما زاویه دید باریک‌تر و قیمت بهتری دارد. صفحه نمایش های معمولی اغلب مجهز به پنل های TN هستند و نیازهای روزانه کاربران را به خوبی برآورده می کنند.

ما انواع پانل ها را با توجه به معیارهای زیر مقایسه می کنیم:

-قیمت
-زاویه دید
-زمان پاسخ
-تضاد
-سطح سیاه
-تولید رنگ
-وضوح

 

کنترل پنلTN (Twisted Nematic)

کلمه TN مخفف Twisted Nematic است که مخفف تابع درهم ریختگی کریستال های مایع است. این فناوری که یکی از قدیمی ترین فناوری های نمایشگر است، حرکت کریستال مایع را با استفاده از ولتاژ کنترل می کند. به گونه ای که ولتاژ ورودی، آرایش ذرات ریز کریستال را برای نمایش تصویر تغییر می دهد. در این پانل ها، مولکول های کریستال با زاویه 90 درجه کنار هم قرار می گیرند تا نور از آن عبور کند. این کریستال ها با اعمال ولتاژ به آرایش قبلی خود باز می گردند و از عبور نور جلوگیری می کنند. به این ترتیب صفحه نمایش قادر به نمایش تصاویر می باشد.

همانطور که قبلا گفتیم پنل های TN یکی از قدیمی ترین پنل ها هستند. کیفیت تصویر این پنل ها نسبت به سایر پنل های این لیست پایین تر است. همچنین به دلیل طیف رنگی باریک و محدود، این پنل ها فاقد قابلیت نمایش دقیق رنگ ها هستند. هر پیکسل از این پنل ها تنها می تواند 6 بیت روشنایی نمایش دهد.

به دلیل کنتراست بالا، پنل های TN دارای محدودیت زاویه دید بالایی نیز هستند. یعنی صفحه نمایش مانیتور این پنل ها از زوایای مختلف رنگ و نور یکسانی نخواهد داشت. اگر به مانیتورهای ارزان قیمت لپ تاپ دقت کنید، متوجه می شوید که در هنگام تغییر زاویه دید یا باز و بسته شدن لپ تاپ، روشنایی رنگ کم یا زیاد می شود. در واقع، زمانی که زاویه دید بیننده تغییر می کند، رنگ ها متفاوت به نظر می رسند.

همانطور که گفته شد، پنل های TN بدترین انتخاب برای کاربرانی است که به دقت رنگ و کیفیت بالا نیاز دارند. این مانیتورها برای کاربران عادی که فعالیتشان محدود به وبگردی، آفیس، موسیقی و غیره است کافی است.

علاوه بر این، با وجود نرخ تازه سازی بالا و قیمت مقرون به صرفه، این پنل ها برای گیمرهای مقرون به صرفه مناسب هستند. اما کسانی که با دقت رنگ بالا سر و کار دارند مانند فعالان در زمینه ویرایش تصویر، طراحی، گرافیک و ... از خرید این پنل ها خودداری کنند.

 

کنترل پنل VA (تراز عمودی)
 

VA که مخفف عبارت Vertical Alignment است، همان فناوری پنل‌های TN است، با این تفاوت که کریستال‌های مایع ساختاری عمودی دارند. به دلیل ساختار متفاوت پنل های VA، نسبت کنتراست بالا و دقت رنگ بهتری دارند.

پنل های VA دارای طیف رنگی بالاتری هستند و محدودیت زاویه دید ندارند. بنابراین انتخاب خوبی برای کسانی است که به دقت رنگ اهمیت می دهند.

تنها نقطه ضعف این پنل ها سرعت پاسخگویی بسیار پایین آنهاست. بنابراین، این پنل ها ممکن است برای گیمرها، به خصوص آنهایی که بازی های آنلاین رقابتی انجام می دهند، انتخاب خوبی نباشند.

از پرفروش ترین، محبوب ترین و شناخته شده ترین پنل های دنیای مانیتور، VA است که می توان آن را به عنوان گزینه ای بین دو مدل دیگر در نظر گرفت. بهترین کنتراست در این پنل ها وجود دارد و زاویه دید نیز مطلوب است. از نظر قیمت، پنل های VA عموما در میانه بازار قرار دارند.

 

کنترل پنل IPS (سوئیچینگ درون هواپیما)

پنل های IPS یا In-Plane Switching فناوری نسبتا جدیدی در تولید نمایشگرهایی هستند که قیمت بالاتری دارند. همانند دو پنل قبلی، این پنل ها از کریستال برای نمایش تصویر استفاده می کنند. اما چینش این کریستال ها در پنل های IPS به صورت افقی است.

به این ترتیب پراکندگی نور در نمایشگر رنگی مشکی کاهش می یابد و مانیتور تصویر واضح تری با رنگ های طبیعی تری ارائه می دهد. دقت رنگ و وضوح دید نمایشگرهای IPS با تغییر زاویه دید کاربر کاهش نمی یابد و از هر زاویه ای تصویری زنده و طبیعی ارائه می دهد.

این پنل ها نسبت کنتراست کمتری دارند، اما به دلیل توانایی در تولید رنگ های مشکی واقعی تر، تصاویر واضح تری را ارائه می دهند. در پنل های IPS، 8 بیت به هر سایه قرمز، سبز و آبی اختصاص داده می شود که رنگ های واقعی 24 بیتی را تشکیل می دهند. در واقع پنل های IPS ظرفیت نمایش 16.7 میلیون رنگ را دارند.

از رایج ترین و پرطرفدارترین فناوری های مورد استفاده در تلفن های همراه، پنل مانیتور IPS است که تصویر را بسیار واقعی تر از TN نمایش می دهد. زاویه دید بهتر است و در نهایت می توانید صفحه نمایش را از هر زاویه ای بدون مشکل ببینید. در واقع می توان گفت که دید 180 درجه ای خواهید داشت. البته این مانیتورها نسبت به مدل های قبلی یک مشکل داشتند و آن افت میزان پاسخگویی بود.

از نظر قیمت، اگر به دنبال خرید یک مانیتور دست دوم میان رده یا میان رده با شرایط ایده آل هستید، معمولا پنل IPS بهترین گزینه است. هزینه ساخت این پنل بسیار بالاتر از نوع قبلی است.

در سایت نور استوک علاوه بر مانیتور دیگر محصولات از جمله کیس استوک موجود می باشد. کیس استوک نسل 8 یکی از این محصولات می باشد که برای مشاهده اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک نمایید.