نوار نسوز (ضد اشتعال) یکی از محصولاتی است که به دلیل عایق حرارتی خوب می توان از آن برای عایق برق در کارخانه های مختلف استفاده کرد. نوار نسوز شباهت زیادی به پارچه نسوز دارد. نوارهای مقاوم در برابر شعله در اندازه های کوچکتر از 20 سانتی متر موجود است. الیاف مختلفی در ساخت و تولید نوارهای ضد اشتعال استفاده می شود که برخی از مهم ترین و متداول ترین الیاف مورد استفاده برای تولید نوارهای ضد اشتعال شامل الیاف سرامیکی، الیاف شیشه و الیاف آرامید می باشد.

نوار نسوز برای چه مواردی استفاده می شود؟
کاربردهای نوار نسوز بسته به نوع الیاف مورد استفاده می تواند متفاوت باشد. نوع الیاف استفاده شده می تواند مقاومت حرارتی آن را تعیین کند. اگر بخواهیم پرمصرف ترین نوارهای ضد اشتعال را ذکر کنیم، می توان به نوار نسوز سرامیکی یا نوار نسوز الیاف سرامیکی اشاره کرد.

از نوارهای نسوز در موارد مختلفی استفاده می شود. به عنوان مثال می توان از این نوارها برای عایق کاری انواع شیرها، لوله های اگزوز، دیگ ها و ... استفاده کرد که بیشترین کاربرد این نوع نوار در جاهایی است که نیاز به عایق الکتریکی بالا است. از آنجایی که نوار مقاوم در برابر شعله به عنوان یک عایق حرارتی خوب عمل می کند، می توان از آن در سخت شدن و آبکاری فلزات در صنعت فولاد، در سیم پیچی نوار در دمای بالای بخار آب و روغن و همچنین برای عایق کاری و آب بندی استفاده کرد.

نوار نسوز چه ویژگی هایی دارد؟

- نوار ضد اشتعال در کاهش تولید گازهای گلخانه ای موثر است.

- از آسیب دیدن کابل ها در هنگام آتش سوزی جلوگیری می کند.

- مقاومت بالایی در برابر سایش دارد.

- برای جلوگیری از نارسایی کابل به کابل های مجاور می توان از نوار نسوز استفاده کرد.

- هنگام آتش سوزی در عناصری که در آنها از نوار ضد اشتعال استفاده شده است، از تولید گازهای سمی جلوگیری می کند.

- استفاده از این نوع نوارها به دلیل مقاومت الکتریکی بالا بسیار توصیه می شود.

- از نظر رسانایی حرارتی، نوار بازدارنده شعله ظرفیت محدودی دارد که از گسترش آتش در کابل ها و المنت های مجاور جلوگیری می کند.

- از نظر گسترش پذیری و انعطاف پذیری بسیار مطلوب و مناسب است.

- نصب آن ساده و آسان است و نصابان نگران امنیت آن نیستند زیرا امنیت بالایی را برای نصاب ها فراهم می کند.

- در برابر عوامل محیطی مانند گازها، مواد شیمیایی و آب و همچنین در برابر ضربه مقاومت بالایی دارد.

نوار نسوز (مقاوم در برابر شعله) نوعی نوار منعطف و مقاوم در برابر حرارت است که از کامپوزیت اکسید آلومینیوم و الیاف سرامیکی ساخته شده است. استفاده از سرامیک در این نوارها منجر به ایجاد ویژگی های خاصی مانند استحکام، دوام، انعطاف پذیری و همچنین سازگاری از نظر صنایع مختلف می شود. این نوار توانایی تحمل گرما تا 1500 درجه سانتیگراد را دارد و آسیبی نمی بیند. این گرما بسیاری از فلزات را کاملاً ذوب می کند. علاوه بر سرامیک، از فایبرگلاس و آرامید (کولار) نیز می توان در ساخت نوار ضد اشتعال استفاده کرد.

انواع نوار نسوز شامل موارد زیر است:

  • نوار نسوز فایبرگلاس

نوار نسوز فایبرگلاس از الیاف شیشه ای ساخته شده است و مقاومت مکانیکی و حرارتی بسیار خوبی دارد.

یکی از بهترین ویژگی های نوار فایبر گلاس ضد اشتعال این است که مقاومت حرارتی و مکانیکی بالایی دارد و از الیاف شیشه ای در ساخت نوار فایبر گلاس مقاوم در برابر آتش استفاده می شود. رایج ترین استفاده از نوار فایبر گلاس مقاوم در برابر شعله در عایق کاری و آب بندی ساختمان ها، آب و بخار در ماشین های الکتریکی می باشد.

  • نوار نسوز تفلونی

نوار تفلون نسوز که از تترافلوئورواتیلن ساخته شده است در بین سایر نوارهای مقاوم در برابر شعله کاربرد فراوانی دارد. عمر مفید این نوع نوارهای نسوز بسیار زیاد است زیرا در تولید آن از پلیمر خاصی استفاده شده است که مقاومت سایشی بالایی دارد.

  • نوار نسوز سرامیکی

همانطور که از نامش پیداست از الیاف سرامیکی و به صورت پارچه ای ساخته شده و از استحکام مکانیکی نسبتا خوبی برخوردار است. یکی از بهترین ویژگی های نوار نسوز سرامیکی این است که از نظر مقاومت در برابر حرارت استحکام بسیار بالایی دارد و دمای 1050 تا 1260 درجه سانتیگراد را تحمل می کند.

  • نوار نسوز ابریشمی

زمانی که می خواهند لوله های با دمای پایین را عایق کاری کنند، از نوار نصب ابریشم استفاده می کنند. الیاف نسوز فایبرگلاس در تولید نوار مقاوم در برابر شعله ابریشم استفاده می شود. دلیل اینکه به این نوع نوار های مقاوم در برابر شعله نوار ابریشمی می گویند این است که نرم و ابریشمی است و ضخامت کم دارد. برخی از مواردی که این نوع نوارها به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند شامل مصارف خانگی و ساختمانی و همچنین استفاده در صنایع مختلف می شود.

در فروشگاه گاما صنعت محصولات نسوز مورد استفاده در تمام صنایع در اختیار خریداران قرار می گیرد. علاوه بر نوار نسوز محصول دیگری به نام طناب نسوز هم در این فروشگاه به فروش می رسد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد طناب نسوز لینک زیر را کلیک نمایید.

https://gamasanat.com/%D8%B7%D9%86%D8%A7%D8%A8-%D8%B3%D8%B1%D8%A7%D9%85%DB%8C%DA%A9%DB%8C-%D9%86%D8%B3%D9%88%D8%B2-2/